En ole ikinä ollut mikään näppärä nikkaroitsija, hyvä kun taulukoukun osaan naulata seinään. Viime viikolla otin kuitenkin itseäni niskasta kiinni ja kiikutin kellaristamme esiin tuolin, joka on odottanut viimeiset kuusi vuotta kunnostusta. Tuo tuoli kuului itse asiassa pöytäryhmään, jonka Eppu-pentu nakerteli uuteen kuosiin pentuikäisenä ikenien kutitellessa, mutta alunperin pöytäryhmä on peräisin edesmenneeltä mummultani. Tuon pöytäryhmän ääressä kahvittelimme mummun kanssa tuolloin kuusi vuotta sitten viimeiset kahvimme ja höpöttelimme läpi kuulumisemme samaisena iltana, jona mummu myöhemmin nukkui pois. Sanomattakin on siis selvää, että tuolilla on melkoisesti tunnearvoakin.
Oli siis vihdoin aika kunnostaa se kotiimme sopivaksi.
Lähdin maalikaupoille isäni matkassa ja löysinkin hyllystä ihanan näköisen Tikkurilan Taika-helmiäismaalin, joka heijastaisi kuivuttuaan kauniisti hopeansävyjä. Myyjältä vielä varmistin, että maali sopii tarkoitukseensa. ”Juu, tuosta tulee sellainen hevimieshopea”, myyjä kertoi. Ahaa, ajattelin, että kappas onpas outoa huumoria, kunnes kysyin iskältä, mikä ihme on hevimieshopea. ”Noora, se taisi sanoa, että helmiäishopea.” No niin varmasti sanoikin, kun purkissakin niin lukee. Tässä kohtaa olisi ehkä kannattanut tämän blondin lyödä hanskat tiskiin, mutta mitä vielä. Innolla kävin kiinni Epun jyrsimiin tuolin kulmiin santapaperin kanssa ja hioin tuolin maalauskuntoon.
Epun haukotellessa vieressä harmitellen varmaankin kovan työnsä hukkaan valumista.
Päätin maalata tuolin lopulta kolmeen kertaan, sillä maali oli melko läpikuultavaa, ja halusin kuitenkin hopeaisesta väristä melko peittävän. Aluksi tuoli päätyy varmastikin parvekkeellemme, sillä sinne tarvitsemme ehdottomasti lisää istuimia, ja halusinkin sen sopivan kauniisti yhteen muiden valkoisten kalusteiden kanssa. Maali kuivui kuitenkin todella nopeasti ja maalausurakkani oli valmis jo muutaman tunnin päästä aloittamisesta (jep, kannatti ihan vuosia odottaa tämän tekemistä.. :D).
Jotta sain parvekkeen yleisilmeelle vielä pisteen i:n päälle, maalasin samaisella hevimieshopealla Ikeasta hankkimani valkoisen Kardemumma-ruukun tuoliin mätsääväksi. Jätin pinnan tarkoituksella hieman rouheaksi ja sotkuiseksi, jotta ruukku saisi täten vähän aiempaa persoonallisemman ilmeen.
Siellä se Tuula-mummun muistojen keittiöjakkara nyt sitten on parvekkeellamme sekä Epun että minun tuunaukseni jäljiltä. Eihän se nyt toki design-huonekalua ole nähnytkään, mutta voitte olla melko varmoja siitä, että tämä tuoli tulee kulkemaan vielä pitkään kodista kotiin kanssani päätyen aina kunniapaikalle.
Pieni loikkaus muodin maailmasta sisustuksen puolelle, ehkäpä joku inspiroitui tästä tuunailemaan sadepäivän iloksi omaakin kotiaan kuntoon! ;)
ONE, TWO, THREE, ONE, TWO, THREE
Loma on sekoittanut sisäisen kelloni aivan päälaelleen. Aamuisin tulee nukuttua aivan luvattoman pitkään ja kappas, täällähän sitä kukutaan aivan virkeänä vielä puolenyön aikaan.
Haluaisitteko siis nähdä, mitä aarteita kannoin kotiin Helsingin reissultani?
KappAhl osoittautui todelliseksi aarreaitaksi, kun Jumbon KappAhlin alehinnat oli pätkitty vielä puoliksi, ja ilo olikin ylimmillään, kun löysin ehkäpä maailman kauneimman pitsijakun omassa koossani alerekiltä roikkumassa. Menetin sydämeni tälle kymmenen euron jakulle välittömästi, arvaatteko miksi? Vitivalkoisen pitsijakun napit ja vetoketju ovat ruusukultaiset- sävy, jota ei välttämättä usein vaatteiden yksityiskohdissa tule vastaan, mutta joka miellyttää kovasti omaa silmää.
Oi, oi ja oi, tämä hankinta rokotti lompakkoa vähän liikaakin, mutta Brand Gallery Jumbosta löydetty Guessin ihana, ruosteenpunainen Calixte-neuletakki oli saatava ilahduttamaan tulevaa syyspukeutumista. Huomasitteko takissa jotakin tuttua? Valitsin näet tämän samaisen neuletakin beigensävyisenä osaksi viime keväistä Guessin bloggaajamallistoa ja oikeastaan siitä saakka olen neuleesta salaa haaveillut. Punainen väri on tekemässä jälleen kovasti come backia syksyllä, ja tätä ruskanväreihin sopivaa takkia tulee taatusti käytettyä hintansa edestä! Niin ja ne kultaiset yksityiskohdat, love love!
